zaterdag 14 februari 2015

38 Futámpaf

Futámpaf.. In augustus gaat deze enorme Djiola celebration plaats vinden in Casamance (Zuid Senegal). Naar ik me heb laten uitleggen vindt dat eens per 40 jaar plaats. Alle jonge  en inmiddels niet meer zo jonge  mannen zullen daar twee weken hun man-zijn bewijzen door Djola-dansen te doen met honderden tegelijk. Behangen met kralen en bellen. Gewapend met stokken en machetes, met rood en blauw geverfde gezichten en strooien rokjes van uitgerafelde rijstzakken.
De ouders van deze jongemannen zullen verkleed gaan in vrouwenkleren, kompleet met tiko rond het hoofd. Een hele gebeurtenis dus.
De voorbereiding is sinds een week aan de gang. Elke zondag wordt er in een ander dorp geoefend. Morgen is ons buurdorp Berendeng aan de beurt. Om acht uur morgenochtend word ik verwacht op Tapha's oude compound. Daar zullen zeker honderd familieleden aanwezig zijn om af te reizen naar Berendeng. De vaders zullen hun zonen op de traditionele manier scheren: met geometrische motieven op het achterhoofd. Dan ben ik meteen bij de reden waarom Tapha zich dar morgen beslist niet vertoont.Lachend maar uiterst serieus vertelt hij dat hij zich absoluut niet laat scheren. Hij is te trots op zijn korte rastaplukjes waar hij ongeveer een jaar over gedaan heeft. Als ik opper dat hij toch gewoon kan kijken schudt hij heftig zijn hoofd. Ze zullen hem met man en macht grijpen en vasthouden tot hij geschoren is. Hij sluit zich zelfs opin de Roundhut met de deur op slot, want ze zullen hem zeker proberen te halen.
Een absurd verhaal weer. En dus ga ik morgen samen met Salieu en kleinzoon Malang, gewapend met camera. Salieu loopt geen 'gevaar'omdat hij Futámpaf al eerder gedaan heeft. Hoe kunnen ze hem op zijn woord geloven vraag ik hem. Letterlijk: op zijn woord, een geheim woord dat hij destijds meegekregen heeft.
En hoe die honderd familieleden daar dan naar toegaan? Met de bushtaxi. Als ik opper dat ze dan wel flink wat busjes nodig hebben barsten zowel Tapha als Salieu in lachen uit. Ze gaan met honderd man in twee busjes.  Elk normaal gesproken bestemd voor maximaal 20 personen. Ze zullen op het dak zitten, aan de zijkant hangen en wat ze nog meer uitvinden om plaats te nemen. Ik ben benieuwd. Ik ga wel met de jeep ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten