vrijdag 5 december 2014

02 KanKangeToe

Wat zeg je?! "We go to KanKangeToe" .. Het standaard antwoord op de standaard vraag "Waar ga je naar toe?"
'KanKangeToe' is nog het best te vertalen met 'landje/stukje land on de bush'. Hoewel de bush met de dag geciviliseerder wordt. Met een kapmes hebben Sainee en Bubacar - de hulpjes van Tapha in de garage - een stuk grond schoongemaakt voor de Roundhut. De vorige keer geplante  sinaasapelboompjes zijn nu weer te zien. Van de twaalf bananen planten cq bomen hebben er negen overleefd. Maar Sainee gaat de ontstane gaten snel weer vullen met bananen stekkies. Hij noemt ze 'babys'.
De werkers hebben fantastische ideeën om het hier mooi te maken. Zelf hebben ze daar het geld niet voor dus niets is leuker dan duizend dalasis in je handen te krijgen om drie kokospalmen aan te schaffen. Ze stellen een plek voor en ik vind alles goed. Dus worden er direct drie gaten gegraven op het terrein zodat ze vandaag nog geplant kunnen worden.
Salieu - watchman op de compound in Kartong -  staat inmiddels voor  mijn neus.  Aan het stuur een zware plastic tas en achterop de 'coconutplants'. De lange groene palmbladeren slepen over de grond. Natuurlijk heeft hij zich niet aan de afspraak gehouden er drie aan te schaffen. Voor tweehonderdenvijftig dalasis extra heeft hij ook maar een vierde plant meegenomen. Ik doe toch niets anders dan betalen betalen en betalen ;-). Van de flink gevulde plastic tas met dalasis is nog maar één pakketje over. Ik zie het maar als een nieuw soort hulpverlening. Want uiteindelijk worden er veel mensen beter van. Mezelf en Tapha incluis.
Ik neem Salieu mee naar de toekomstige slaapkamer. "Look..here we are gonna sleep. I want to see the coconut in the morning". Salieu ziet het helemaal voor zich en lacht: " You and Tapha will see it". Hij gaat nog net niet op de stoffige cementen vloer liggen om het voor te doen. Heerlijke man en met zijn vrouw Arrogi en kinderen onderdeel van mijn lieve families hier.
Ik moet aan de slag. Water koken en koppen nescafe klaar zetten. En de bananen water geven..pffht!  Mijn conditie is ver te zoeken, maar gelukkig ben ik wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten