donderdag 18 december 2014

09 Rust, of wat daar voor doorgaat..

De papaya op het achterplaatsje heeft haar takken als een parasol uitgespreid. Hoewel de ondergaande zon niet meer gefilterd hoeft,  wordt het licht toch prachtig groen getemperd. Het zou rust moeten uitstralen. En meestal doet ze dat ook. 's Avonds zitten we eronder met een kopje thee. 's Ochtends pies ik er op de emmer en 's middags neem ik er een bad. Alles onder die papaya. Maar vandaag is een bijzondere dag en dus is de rust ver te zoeken. "Naming Ceremony" van baby Tineke. Hoe kan het ook anders. Op de dag van onze 'marriage' (sorry, maar huwelijk krijg ik niet echt uit mijn mond ;-) ..) werd ze geboren: Tineke5, oftewel Tineke LoeLoe.

Al sinds de ochtend is het een drukte van jewelste op de aangrenzende compound van vader AduBoy en moeder Mai. Op het achtererf wordt gesneden en geschild, geroerd en gestampt door tientallen vrouwen in felgekleurde dresses met lappen voor als schorten, om  iedereen van ontbijt en lunch te voorzien. "Monoo' is de pap die na de ceremonie 's ochtends om 10 uur rond gedeeld wordt. Het lijkt nog het meest op gortepap met een saus van groundnuts (soort dunne pindasaus) Mmmh!.
De ceremonie bestaat net als op onze trouwdag uit veel dorpsoudsten en alles wat daar bij hoort aan zingende griots en schreeuwende 'elders'. Ik geloof dat het schreeuwende drietal van oude heren met weinig tanden, elke ceremonie afgaat om op te luisteren met hun kabaal. Om daar dan vervolgens geld voor te eisen van de omstanders. De briefjes van vijf en tien dalasis vliegen in het rond. De een heeft nog niet geïnd of de ander staat al weer voor je neus met een bedelende hand; prima, maar wat heeft ze gedaan dat ik geld moet geven? Af en toe vraag ik nog naar het waarom, maar steeds meer laat ik het bij wat ik zie en probeer niet eens meer te interpreteren. Niets is toch wat het lijkt.
Terwijl de ..??.. een toespraak houdt op de mat voor het huis - alle mannen er weer omheen in een carré - wordt elders op het erf de baby geschoren door een mannelijk familielid, misschien wel een opa, of een oom, je weet het niet. De in dikke doeken gewikkelde baby ligt als een pakketje in de armen van een oude vrouw. Ze keert het kwetsbare koppetje naar het scheermes toe en zorgt dat er geen haartje overgeslagen wordt. Naast haar zitten nog wat oudere vrouwen op de mat in het zand. Plat op de kont met de tanige benen en gespierde voeten recht voor zich uit. "Tineke Five" wordt er geroepen en het is tijd om te dokken. "Vergeet ons niet!" roept een vrouw vanachter op de kookplaats. "We want too!" Ik sjok maar weer eens naar binnen op zoek naar passende briefjes. Want het gebaar lijkt belangrijker dan de inhoud. Op zijn Europees geef ik iets voor de baby : zo'n speeltje dat je in de box kunt hangen, met een spiegeltje en wat rammelaartjes. Moeder Mai kijkt verrukt. Ze lijkt het niet eerder gezien te hebben. Overigens is ze allerminst het middelpunt van belangstelling. Ze zit in het huis of slentert wat verlegen rond. Ze is ook niet echt nodig om het feest te laten slagen.
Als het tegen zonsondergang loopt hoor ik de eerste drum: een vrouw slaat op een  pandeksel. Er voegt zich een vrouw met een jerrycan bij. De band is gevormd. Uitzinnig worden het deksel en de jerrycan betrommeld. Steeds opzwepender klinken de 'drums'. Er wordt een kring gevormd en de een na de ander springt in het midden om met hoog opgestoken knieën en stuiterende voeten zijn of haar dansje te doen. Gewoon even laten zien wat je kan, applaus, gejoel en de volgende mag. Partytime!!!!
Rustdag omdat ik niet meer kon. Even geen Roundhut. Even geen tegels en cement halen. Gewoon even rust. Nou jaa...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten